تحریم ها و سوء مدیریت ها مردم را خسته و کلافه کرده/ در تمام دنیا طبقه متوسط گردانندگان اصلی موتور تولید کشورند/باید به سراغ اصلاحاتی اساسی در ساختارهای غلط رفت

عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی گفت: وقتی مسوولین در فرمول اقتصاد دست می برند و تنظیمات را بنا به خواست کوتاه مدت خود تغییر می دهند بدون اینکه به زمینه ها و عواقب تغییرات بیاندیشند مشخص است اقتصاد کارایی و خروجی خود را از دست می‌دهد؛ لذا نمی توان انتظار داشت در چنین وضعیتی که امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه بیشتر نیست جوانان و تحصیلگردکان و دارندگان سرمایه و ایده فکر مهاجرت نداشته باشند.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال تجاری در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص مهاجرت شاغلین فقیر و تبعات تداوم این وضعیت برای اقتصاد ایران گفت: در طول سال های گذشته موضوع مهاجرت خبر ساز شده است چرا که در دهه های گذشته اصولا نخبگان و متخصصان بسیار مجرب از کشور مهاجرت می کردند اما وضعیت بد اقتصادی و درآمدی امروز سبب شده فارغ التحصیلان و متخصصان و اهل فن در حوزه های مختلف به عنوان شاغلان فقیر مایل به مهاجرت شوند.

وی در این باره یادآور شد: شاغلین فقیر به کسانی اطلاق می شود که تحصیلات عالیه، شغل و درآمد دارند اما درآمدی که هزینه های آنها را تامین کند ندارند لذا برای تامین معاش و دست یافتن به رفاه مترصد خروج از کشور و مهاجرت هستند.

حمید رضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تصریح نمود: تحریم ها و سوء مدیریت ها، توزیع رانت و عدم فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و رانتی و عد م لغو تحریم ها مردم را خسته و کلافه کرده است.

وی افزود: مردم مدام از مسولین می شنوند برای ارتقای قدرت خرید آنها، کاهش تورم و ثبات اقتصادی کار می شود اما نتیجه وعده ها و صحبت های مسوولین در سفره مردم و اقتصاد کشور نمایان نمی شود بنابراین به مهاجرت فکر می کنند.

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی یادآور شد: به عنوان مثال چند نرخی بودن ارز موجب توزیع رانت و هدر رفت منابع ارزی کشور شده است در حالی که منابع ارزی باید در سمت و سوی تولید و صادرات بیشتر؛ واردات فناوری ها و ماشین آلات روز دنیا و توسعه زیر ساخت ها مصرف شود صرف توزیع رانت به عده ای شده که امروز صاحب ثروت حتی قدرت شده اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تک نرخی کردن ارز می تواند منجر به ثبات اقتصادی و عدم توزیع رانت شود. دولت با حمایت مالی از اقشار آسیب پذیر جامعه با تک نرخی کردن ارز می تواند قدرت خرید مردم را تقویت کند و اصلاحاتی اساسی در اقتصاد ایران را از این محل آغاز کند.

حمید رضا صالحی گفت: توزیع رانت و عملکردی متفاوت از سایر کشورهای توسعه یافته در عرصه تصمیم گیری و سیاست گذاری های اقتصادی باعث شده اقتصاد ایران ناکارآمد شود و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش بیابد به طوری که طبقه متوسط را فقیر کرده است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در تمام دنیا طبقه متوسط گردانندگان اصلی موتور تولید کشور هستند، یعنی طبقه متوسط کسب و کار را رونق می دهد اما سیاست های غلط و اثرات سیاست خارجی بر اقتصاد منجر به فقیر شدن طبقه متوسط شده است در حالی که همه دنیا به سمت و سویی حرکت می کنند تا طبقه فقیر خود را به سمت بالا یعنی رسیدن به طبقه متوسط هدایت کنند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و تجاری یادآور شد: به دلیل برهم زدن مولفه های اقتصادی متاسفانه طبقه متوسط در ایران ضعیف شده و از دست رفته است. نرخ های ارز چند گانه و تعرفه گذاری های مختلف اقتصادی عده خاصی را صاحب ثروت کرده در حالی که بخش قابل توجهی از مردم از وضعیت موجود شاکی هستند.

حمید رضا صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در این باره افزود: کشورهای توسعه یافته موفق برای تامین نظر عده ای هیچگاه دست در فرمول های اقتصادی نبرده اند و فرمول های اقتصادی تعریف شده و جواب پس داده را تغییر نداده اند اما در ایران مسوولین مدام در حال آزمون وخطا و تغییراتی در بخش های مختلف اقتصادی هستند که جز تخریب بیشتر اقتصاد و معیشت مردم کارکردی ندارد.

حمید رضا صالحی کارشناس و فعال تجاری و اقتصادی بیان داشت: به عنوان مثال وقتی تنظیمات تلفن همراهتان را به هم بزنید همه برنامه ها دچار اشکال می شوند، این موضوع در اقتصاد نیز صدق می کند.

وی در این باره افزود: وقتی مسوولین در فرمول اقتصاد دست می برند و تنظیمات را بنا به خواست کوتاه مدت خود تغییر می دهند بدون اینکه به زمینه ها و عواقب تغییرات بیاندیشند مشخص است اقتصاد کارایی و خروجی خود را از دست می‌دهد؛ لذا نمی توان انتظار داشت در چنین وضعیتی که امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاه بیشتر نیست جوانان و تحصیلگردکان و دارندگان سرمایه و ایده فکر مهاجرت نداشته باشند.

صالحی افزود: در این شرایط نمی توان انتظار داشت صاحبان سرمایه در بخش های مختلف اقتصاد کشور سرمایه گذاری کنند پس باید به سراغ اصلاحاتی اساسی در ساختارهای غلط رفت و رویکردهای من دربیاوری مدیران را یک بار برای همیشه کنار گذاشت درغیر این صورت باید منتظر فجایع بالاتر از این‌ها برای اقتصاد کشور و فقیرترشدن بیشتر مردم وبه تبع آن بالا رفتن آسیب های اجتماعی و سیاسی باشیم.

۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 60154

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha